Tävlingsdag nr 1

Jag är helt färdig så vad ska inte min  sambo vara. 
Varje tävling är så sjukt spännande.

V-24 klassen med EM status (Europamästerskap) startade exakt klockan 16.00 och iväg for dom i strålande sol och på "öppet vatten" i cirka 3-4meters vågor.
Jag stod längst ut på klipporna utanför smögen bryggan och hejade och höll fingrar och tår för att detta skulle gå vägen hela vägen denna gång. 
7 varv skulle köras och efter första varvet låg Magnus och pendlade mellan 4-5 platsen. 
Jag var frustrerad, gasa! 
Han hörde mina tankar och klättrade upp till 3 platsen på fjärde sträckan.
Han är bäst på körningen när det är vågigt och desto knixigare. 
Så för varje "öppet vatten" så knappade  han in. 
Jag satt givetvis med radion i öronen via  headset och hörde racet hela tiden. 
6 varv körda och pang, någon har voltat?! Vart tog alla vägen? Vad har hänt. 
Båt med nr 158 har gått in i depån. 
Vårt nummer...
Helvete oxå var min första tanke.
Men samtidigt kom lättnaden över att de faktiskt inte voltat. 
Ingen hade voltat, radio tanten hade fått fel information och det har gått bra med vår båt. 
Vi missade "bara" av olycklig själ ett kör varv. Magnus trodde han var klar. 
Men innan det hade han gått upp i ledning.

Vår navigatör hade under loppet tuppat av pga svåra smärtor så han körde själv och fick hålla koll på det mesta.
Men tur i oturen var att strax innan Magnus gick in i Depån hade nästan hela start fältet kört på ett grund efter honom. 
I en sådan här tävlingen med EM status fungerar det så att man räknar ut vilka som kört längst runt banan och man får poäng efter detta, om olyckor händer. 
1 båt fullföljde hela banan på 7 varv, den  som legat sist i stort sett hela tiden. 
-Allt kan hända. 

Så nu när vi tävlings dag nr 2 snart ska starta ligger vi på en andra plats i poängställning. 
Himmelen är klar blå, värmen är stark och vinden lätt. 
Ny bana, ny navigatör. 
Håll tummar och tår där hemma att en EM medalj blir vår.







Kramar från en sjukt nervös sambo.