Dagens snackis!

Jag är oxå stolt, tack vare god självkänsla. 
Men Får man det i dagens samhälle? Det känns som jag och många andra har blivit inkastad i det "normala/perfekta facket" av dig och därför så får vi inte vara lika nöjd och stolta. 

Just nu pågår i alla medier runt om i landet en hysteri kring "stolt över min kropp". 
Självaste Molly Sande'n ställde ner foten och klädde i veckan av sig till naket och lät sig plåtas och vart man än tittar så florerar hennes bild runt i de sociala medierna.
Jätte fin tjej men det visste vi väl redan? 
Ett veck här, inte trådsmal och inte tjock på långa vägar.

Jag har funderat och tänkt kring detta nu i två dagar och kommit fram till att jag fattar inte grejen och hysterin.
Alla är vi ju olika.
Jag är inte trådsmal och jag är inte perfekt. Men i mina ögon så är jag oxå stolt över min kropp.
Jag mår inte bra när jag känner mig plufsig och får större veck , bilringar och fler celluliter.
Jag älskar min egen spegelbild! Och när jag tittar in i spegeln vill jag känna mig perfekt på mitt vis.
Det kvittar om de flesta säger att jag är finare med lite hull och former.
Det kvittar om DU tycker jag är vacker. Det är jag som behöver känna mig vacker. Det är helhets bilden jag vill åt... 

Jag vill påstå att ALLA människor har något att vara stolt över på sin kropp och att alla har något att vara mindre nöjda över. 
Min kropp är mitt redskap och endast jag kan ändra den. 
Det kanske låter svamligt, drygt och att jag dömmer alla som inte eftersträvar perfekta kroppar men det är absolut inte så jag menar det. 
Jag bara tror att allt hänger på självkänslan och inte själva kroppen som redskap. 
Det är nog mer sånt alla behöver jobba med än att jämnföra din och min kropp. 
Det finns ingen perfekt kropp vill jag säga.
Men god självkänsla kommer man långt på. 

Jag är oxå stolt, tack vare god självkänsla.



#1 - - Elienor:

Vad bra du skrivit!

Svar: Tack
Joztan

#2 - - Charlotte:

Kloka ord!

Svar: Tack
Joztan

#3 - - Carpefuckingdiem :

Det viktigaste är ju att man är nöjd själv. Alla andra kan man ju peka finger åt...;)

Svar: Typ ;)
Joztan

#4 - - Johanna:

Tack för en fin blogg! Jag har några funderingar. Du skriver ofta om utseende och hur du är stolt och nöjd över din kropp (det förstår jag, du är jättefin) och att du har så god självkänsla. Det verkar ändå som att du har ett väldigt stort bekräftelsebehov, hur tycker du att det går ihop med din självkänsla? Min erfarenhet säger att om man verkligen har självkänsla behöver man inte söka bekräftelse hela tiden.

Vidare funderar jag på vad mer du tycker är viktiga egenskaper förutom utseende? Är det viktigt att vara påläst och hänga med i världsläget? Att utvecklas som person på andra sätt än till det yttre?
Det är möjligt att du funderar mycket på sådana här saker, du kanske bara inte delar dina tankar i bloggen.

Svar: Hej.
Vilken bra kommentar :)
Jag ska försöka svara så gott jag kan.
Det finns en blogg Josefin och en vanlig Josefin.
Jag har ju valt att blogga om det mer ytliga än att använda min blogg till att diskutera världsproblem och andra saker som faktiskt intresserar mig.
Mina privata åsikter pratar jag om med mina närmaste.
Dock ibland slinker det emellan ett problem eller två.

Jag tror att alla har bekräftelsebehov på ett eller annat sätt och jag kanske har det lite mer än andra?!
Men självkänsla för mig är att jag kan vara ärlig med att jag har det behovet och står för det och det vet alla som känner mig.

Ärlighet är en viktig egenskap-att man är ärlig och kan stå för vem man är.
Påläst eller icke påläst, allmänbildad spelar ingen som helst roll.
Huvudsaken är att man trivs med sig själv.
Vilket jag faktiskt gör.

Mvh Josefin
Joztan