Bra skrivet!

Man ska inte blanda ihop självsäkerhet och stolthet med törst efter uppmärksamhet.

Självsäkerhet är en av de mest attraktiva sakerna en kvinna kan ha i ett samhälle som ständigt försöker säga till henne vad hon ska och inte ska vara. Ett samhälle som säger att hon ska klä sig sexigt, men inte för sexigt för då är hon en slampa. Att vara duktig på att laga mat och baka men samtidigt själv ständigt dieta. Som säger att fet är lika med ful, men att vara för smal gör att man liknar en kille och att man ska ha minimal midja men stora bröst och rumpa. Ett samhälle som säger till henne att vara självständig, men helst inte försöka starta eget eller tro hon är något för det är inte en kvinnas plats i världen att göra. 
Som säger till henne älska sig själv, men samtidigt predikera om allt hon bör ändra på med sig själv.

Så att jag inte känner att jag ska behöva hålla tillbaka eller dölja min stolthet över det till syendes lilla jag hittills lyckats åstadkomma är inte törst efter uppmärksamhet. 
Det är självsäkerhet. 
Och det är stolthet.
Och jag hoppas från botten av mitt hjärta att fler kvinnor där ute ska hitta den känslan med. För vi kvinnor har egentligen mer makt än någon vill erkänna. Så våga vara stark, stolt och maktfull. För det är vad vi kvinnor faktiskt är. 

~ Fanny Swerkström