Favorit i repris-kommentera gärna!

Jag skrollade igenom min egen blogg under fm och fann "en favorit".
Texten handlar om vinst,nitlotten,svensk avundsjuka och Lycka.


Jag läste för några dagar sedan om vinst och nit lotterna i livet på en tjejs blogg. Mycket intressant läsning och det var nog en och en annan som fick sig en funderare. Detta inlägg har definitivt inget att göra med den som skrev blogg inlägget jag läste men frågan den väckte mitt intresse! 

Drar man nit lotten i livet om man inte är sten rik,har bilar på hög, fast jobb, är gift, reser, äter god mat varje dag? Som alltid kan man vidare utveckla hennes tankar till mina egna och tycka lite till runt denna fråga. 
Vinstlotten för mig är lycka... 
Jag skrev till henne att lycka för dig,mig och andra kan ha helt olika betydelse. Det är något som verkligen stämmer.... Många menar och tänker direkt att det är matriella ting som utspelar en fasad av lycka. God mat? Resor? Stora båtar var det någon som skrev. Det är fasader på exempelvis fb och bloggar som gör att många tror sig ha dragit en nit lott i livet. Men ska jag vara ärlig så tror jag var och en av oss, du och jag, skapar vårat eget liv med den lyckan vi själva ger oss och jag hoppas verkligen ingen gör det för någon annan än för den själv. Jag har valt mina drömmar och jag hoppas du väljer att drömma och leva ditt liv som du själv vill leva det?! 

Vi trillar tillbaka till något jag bloggat om tidigare och det är den svenska avundsjukan. Jag googlade runt lite och fann,Fredrik Bengtssons text om "jakten på det goda livet" 
läs, Svenska avundsjukan 
-Det finns sedan länge en etablerad uppfattning i Sverige om att svenskar är ett avundsjukt folk. ”Den svenska avundsjukan” är ett begrepp som många hänvisar till då de försöker förklara varför släktingar, grannar eller arbetskamrater har svårt att glädjas med deras framgångar. När jag läste om att Bertrand Russell hävdat att avund är grunden för utvecklingen mot demokrati och ett mer rättvist socialt system så började jag fundera på hur saker och ting hänger ihop. Om Sverige är känt för sin avund så är vi ju också väldigt kända för vår välutvecklade demokrati och för att driva sociala frågor i rättvisans namn, må det vara lika rättigheter för kvinnor och män, för homosexuella eller för människor med olika ursprung eller religion. Kan det finnas något samband? ”Du ska inte tro att du är något” är ett statement som Aksel Sandemose formulerade i Jantelagen i slutet av 1800-talet och som fått ett starkt fäste i Skandinavien. Generationer av människor har medvetet och omedvetet tagit till sig detta och därmed hämmats i att stiga fram, leva sin potential och att vara stolt och lycklig över sin styrka och sin framgång. Det gäller att ha en låg profil för att inte bli utstött av gruppen. Ett välkänt exempel är Ingvar Kamprand, grundare och ägare till IKEA och en av världens rikaste människor. Under alla år har han förespeglat världen att han lever ett väldigt enkelt och modest liv, nästan som vem som helst. Det är svårt att föreställa sig en liknande lågmäld framtoning hos en amerikansk eller sydeuropeisk motsvarighet, eller hur? På politisk nivå har Jantelagen också haft en stor genomslagskraft i vårt beskattningssystem och i regleringen av de rikaste fått bidra till att de som har mindre får det bättre. Vi har skapat system som i största möjliga mån ska se till att vi alla tillhör medelklassen på motsvarande sätt som vi i arbetslivet rivit ner hierarkier till förmån för platta organisationer där chefen som alla andra sitter i kontorslandskapet. Tänk om vi lyckats åstadkomma allt detta tack vare att vi är så förbaskat avundsjuka och helt enkelt inte tål att någon annan skulle ha mer eller vara bättre än jag själv! Slutsatsen blir att det är tack vare den svenska avunden som vi är ett av världens mest välutvecklade demokratiska länder med en bred uppslutning bakom social rättvisa och människors lika värde. Avund och medmänsklighet – Två sidor av samma mynt! 

Tack Fredrik för att du gav mig ytligare en syn på detta fenomen. 

Så om nu några väljer att deras vinst lotter i livet är matriella ting, en sambo du älskar? god mat? En båt? Resor? Dina barn? Pizza mys, ett långt bad, en städning? En häst? Kan inte deras vinstlott få vara det då utan "svenska avundsjukan"... 
Vi kan alla titta in i andras liv men gör det med öppet sinne och inte med avundsjuka! Ingen väljer att leva ett liv med nit lotter! Vi skapar livet själva. Med det tror jag att jag fick fram vad jag ville ha sagt och hoppas jag väckte någons mer intresse för denna fråga. God morgon på er KRAM JOSEFIN
#1 - - Nana:

Bra skrivit, speciellt i bloggvärlden är det ju mycket "lycka" men vad är egentligen en nitlott, jante lagen hämmar från att välja att leva våra liv, istället gör vi allt för att passa in. Och vem visar hela bilden av sitt liv, utan censur? Inte många o vi som läser läser ju med våra glasögon.

#2 - - Räkmacka:

Bra skrivet! Jag läste själv en grej som fick mig o fundera på mina val i livet.Man skaffar sig saker som man tycker om för o reta folk som man inte tycker om.Tycker själv att om man ska ha grejer, ska det vara för att man är intresserad av saken o inte för o bara stajla med.Men viktigast är att man gör det man vill i livet.

Svar: Exakt. Bra skrivet själv!
Joztan

#3 - - MR. Medelklass:

En blondin som tänker till?? STOR Kram Och BLÖT PUSS på dig!

Svar: Trevligt med fördomar om blondiner! Och jag vill verkligen INTE ha någon kram eller Puss från dig!!! Fy...
Joztan

#4 - - Mange:

Dear Mrs J,
Håller med. Du bestämmer själv vad som är viktigt i livet.

#5 - - Madde:

De där orden om vinstlott och nitlott i livet är alltid värt att i tanken....:-) Bra text! :-)

Svar: Åh har du börjat blogga igen? Vad kul! Får man följa?
Visst kräver eftertanke kring vinstlott och nitlotten. Jag gillade ju din kloka text. Och du stort grattis till din vinst lott på nyår :) Varma Kramar
Joztan

#6 - - Madde:

Nä, jag har inte börjat blogga igen..... Adressen kom med automatiskt... Blev dock lite sentimental av texten du tog upp nu och sugen igen.... Gillar verkligen att skriva men saknar tiden just nu tyvärr :-( Om jag börjar igen fårdu självklart följa! :-)

Tack:-)Ja, det var verkligen en vinstlott på nyår <3
Kram

Svar: Synd... Gillade verkligen den. Då håller jag tummarna att det kommer bli mer tid :) kram
Joztan

#7 - - Anna:

Mycket bra skrivet! Håller med...var och en väljer sin egen väg till lycka och vi tar alla olika vägar. Jag tror som du(om jag tolkat dig rätt)att själva meningen med livet är lycka och som du framhåller..gläds med dem som funnit sin lycka istället för att känna avundsjuka! "Världens enklaste recept för lycka är också en säkraste vägen dit..om möjligt..gör det du älskar. Annars, älska det du gör!" Ödet är ingen slump, det är ett val. Klyschigt men sant!:-)