PIRRAR I MAGEN IGEN

God morgon kära läsare.

Klockan är 07.49 och jag har redan hunnit äta frukost advokado på hårtbröd som alltid och proviva mango och en jädra massa kaffe.

Dollar och jag följde sambon som måste åka iväg och jobba trots hennes tuffa natt i förrgår (spy) stackare.
Blev lite lek i snön även. Inte alla som rullar runt i snön på morgon kvisten. Men prinsen ville leka och då ställer jag upp.


Ja det pirrar lite extra nu på morgonen.


För lite sömn ger kvinnor bukfetma
Sömnbrist ökar midjemåttet

Ju mindre sömn desto större buk och bredare midja, visar en studie bland kvinnor i Uppsala. Lite djupsömn och drömsömn ökar också risken för bukfetma.

Uppsala. Ju mindre sömn desto större buk och bredare midja, visar en studie bland kvinnor i Uppsala. Lite djupsömn och drömsömn ökar också risken för bukfetma.

Studien jämför kvinnor som sover minst åtta timmar per natt med dem som sover mindre, skriver Upsala Nya Tidning. Bland extrema kortsovare, de som sover mindre än fem timmar, var midjeomfånget i medeltal nio centimeter större än bland dem som sov åtta timmar eller mer.

– Dessa samband mellan kort sovtid och bukfetma var särskilt starka för yngre kvinnor, säger sjuksköterskan Jenny Theorell-Haglöw vid Akademiska sjukhusets lung- och allergiklinik.

400 kvinnor deltog i en natts sömntest och genomgick en hälsoundersökning där de fick midjemått och bukhöjd mätta. Både sömntiden och längden på olika sömnstadier registrerade.

Det finns flera tänkbara förklaringar till att sömnen ökar fettillväxten i buken.

– Både kort sovtid, kort drömsömn och kort djupsömn rubbar produktionen av kortisol och tillväxthormon på ett sätt som kan bidra till att driva kroppsvikten uppåt. Kort sovtid innebär också mer vaken tid med möjlighet att äta, kommenterar Theorell-Haglöw.

Facktidskriften Sleep rapporterar studien.
kopierad från hälsa och skönhet på aftonbladet.se

Så tjejer, ni som dras mad svullen buk,stor midja, breda höfter och en för stor rumpa, gå och lägg er och sov?
Jag tänker utnyttja artilkeln när det klagas på att jag är en sömntuta som är tråkig och inte social.
-jag tänker enbart på min figur!

/JOSEFIN

#1 - - Mallamousan:

Jävla skit, jag som sover så dåligt jämt...

#2 - - pammis:

det är det som är mitt problem alltså. Tackarr!